[linux] linux op mac G5

lucas merckelbach merckelbach op yahoo.com
Do Mrt 3 16:44:42 CET 2005

Hoi,

Sinds kort ben ik verkast naar Southampton voor mijn
werk. Ik ben hier terecht gekomen in een groep waar
bijna iedereen mac't. Het mooie is dat ze me enigszins
inspraak gunnen in de apparatuur waarmee ik ga werken.
Uit compatibiliteitsoverwegingen zien ze me graag op
een mac werken. Mijn ervaring met een mac is tot nu
toe niet verschrikkelijk negatief, al vind ik wel dat
ik veel meer moet muizen en mis ik een aantal
unix-handigheidjes.

Nu draait linux ook op een mac. Ik heb alleen ervaring
met i386-linux systemen. En als ik een een
linuxsysteem wil hebben dan ben ik on my own.

Vragen zijn:
-zijn er veel i386 <-> mac specifieke dingen waar ik
tegenaan kan lopen als ik het onderhoud zelf doe?

-heeft 1 van de twee architecturen voordelen?

-een van mijn werkzaamheden is het rekenen met
computermodellen van oceaanstromingen. gegeven het
budget van een G5 ik meen iets van 2000 pond, kan daar
ook een top of the bill intel based machine van
aangeschaft worden. Zijn hier nog merkbare verschillen
in rekentijd te verwachten?

Mocht iemand enige ervaring hebben met deze questie,
of vinden dat er nog andere zaken van belang zijn, dan
ben ik daar erg benieuwd naar!

Alvast bedankt,

Lucas