[linux] Re: linux op mac G5

Do Mrt 3 19:10:22 CET 2005

Aldus schreef lucas merckelbach op Thu, Mar 03, 2005 at 07:44:42AM -0800:
> [...]
> inspraak gunnen in de apparatuur waarmee ik ga werken.
> Uit compatibiliteitsoverwegingen zien ze me graag op
> een mac werken. Mijn ervaring met een mac is tot nu
> toe niet verschrikkelijk negatief, al vind ik wel dat
> ik veel meer moet muizen en mis ik een aantal
> unix-handigheidjes.
>
> Nu draait linux ook op een mac. Ik heb alleen ervaring
> met i386-linux systemen. En als ik een een
> linuxsysteem wil hebben dan ben ik on my own.
>
> Vragen zijn:
> -zijn er veel i386 <-> mac specifieke dingen waar ik
> tegenaan kan lopen als ik het onderhoud zelf doe?

Er zijn een paar dingen. Koop een muis met 3 knoppen.
Fdisk is anders, boot manager is anders. OpenFirmware
is handig.

> -heeft 1 van de twee architecturen voordelen?

Intel? Als je kunt kiezen wil je die vast niet...

> -een van mijn werkzaamheden is het rekenen met
> computermodellen van oceaanstromingen. gegeven het
> budget van een G5 ik meen iets van 2000 pond, kan daar
> ook een top of the bill intel based machine van
> aangeschaft worden. Zijn hier nog merkbare verschillen
> in rekentijd te verwachten?

Een luxe Intel PC, daar kun je $50.000 aan uitgeven.
(hoeveel is een pond tegenwoordig). Een G5 is vergelijkbaar
met een Intel Pentium IV. Een Intel Itanium II is sneller,
maar duur en er worden geen werkstations meer mee gemaakt.

> Mocht iemand enige ervaring hebben met deze questie,
> of vinden dat er nog andere zaken van belang zijn, dan
> ben ik daar erg benieuwd naar!

Heb een stel iMacs uitgerust met Debian Linux 3.0. Ging
aardig. Er is niet zoveel software voor Linux op Macintosh
(in binaire vorm) beschikbaar, maar ik kon een oude JVM 1.3
vinden.

Suc6,

Daniel

--
		Waar is Volkert wanneer je hem nodig hebt?