[linux] Re: linux op mac G5

lucas merckelbach merckelbach op yahoo.com
Vr Mrt 4 16:01:35 CET 2005

--- Bernard Speekenbrink <bernards op xs4all.nl> wrote:
[knip]
> Ik zou kiezen voor een mac g5 met OS X. De G5
> (tegenwoordig bijna altijd
> met twee processors) is een mooie, stille en snelle
> machine. Je kan er
> linux op zetten maar als je even de moeite neemt je
> te verdiepen in OS X
> zie ik de voordelen niet meer. Door onder OS X X11
> te installeren (wordt
> tegenwoordig standaard bijgeleverd maar moet je bij
> installatie wel voor
> kiezen) is vrijwel elk linuxprogramma te draaien.

Het lijkt er dus op dat dit dus geen belemmering
vormt. In de tussentijd heb ik hier nog gesproken met
iemand die eerst een itanium + linux maar over gestapt
is op een G5 vanwege de herrie die de itanium maakte.

Wat verder aan het licht kwam is dat ik een fortran 90
compiler nodig heb. Mijn machine wordt deels als
ontwikkelmachine gebruikt, om uiteindelijk modellen te
draaien op een cluster. Dit cluster is voorzien met
alleen intel machines (en een intel fortran90
compiler). De intel compiler werkt dus niet op een G5.
Als alternatief is er dan de IBM fortran compiler
(zowel voor linux als osx op G5). Mogelijk krijg ik
dan wel weer te maken met allerlei compiler specifieke
akkefietjes. Ik zal zo meteen eens in de code duiken
(makefiles e.d.) om te zien of ik hier problemen kan
verwachten. In dat geval kan ik het beste het
ontwikkel- en productieplatform hetzelfde houden.

> Wel meteen het advies van Daniel opvolgen en een
> drieknopsmuis aanschaffen.
met een 1 knopsmuis heb ik al kennis gemaakt ;-) Ga
dat advies zeker opvolgen.

Dank voor alle reactie zover.

lucas