[linux] Re: Postfix-vragen

Zo Mrt 13 12:53:29 CET 2005

Aldus schreef Ton Boelens op Sun, Mar 13, 2005 at 10:42:39AM +0100:

> Hier volgt een beschrijving van het probleem dat ik regelmatig heb: ik
> stuur iemand een berichtje en krijg dan een bounce terug met daarin de
> volgende melding::
>
> Final-Recipient: rfc822; john op brokken.nl
> Action: failed
> Diagnostic-Code: X-Postfix; host
> mail.brokken.nl[217.xxx.xxx.213] said:
> 554 Service unavailable; Client host [84.31.32.139] blocked using
> dul.dnsbl.sorbs.net; Dynamic IP Addresses See:
> http://www.dnsbl.sorbs.net/lookup.shtml?84.31.32.139 (in reply to RCPT TO command)

Dit overkwam mij ook regelmatig toen ik nog een dynamisch IP adres had.
Het probleem is dat Sorbs alle dynamische IP adressen categorisch voor
potentiƫle spammers aanziet. Een vast IP adres aanvragen lost het
probleem op. De laatste tijd schijnen botnets hun spam te relayen via
de mail server van de Internet Provider van de onwetende medeplichtige,
om daarmee de blacklists te omzeilen.

> Mogelijke oplossing: Postfix alle externe mailadressen laten routeren
> via de SMTP-server van mijn provider (mail.home.nl) en de interne
> adressen rechtstreeks af te handelen.

Dat is een mogelijkheid, maar ik heb nauwelijks ervaring met Postfix.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
		Neighbourman's embedded