[linux] Re: Postfix-vragen

Alexander Volovics awol op home.nl
Ma Mrt 14 10:38:53 CET 2005

On Sun, Mar 13, 2005 at 09:56:53PM +0100, Ton Boelens wrote:

> Blijft dus de vraag welke entry dat is, want

> ik heb nu het volgende in main.cf staan:
> myhostname = cp235475-a.dbsch1.nb.home.nl
> alias_maps = hash:/etc/aliases
> alias_database = hash:/etc/aliases
> mydestination = pc1, localhost.localdomain, localhost.localdomain, localhost, $myhostname
> relayhost = mail.home.nl
> mynetworks = 127.0.0.0/8
> mailbox_command =
> mailbox_size_limit = 0
> recipient_delimiter = +

> maar toch relayed postfix alles naar mail.home.nl, waar ik al bang
> voor was:

Ik heb iets vergelijkbaars voor elkaar door ook nog gebruik te maken
van een 'transport' table in /etc/postfix.
Die is bij mij heel eenvoudig omdat ik alleen de 'cron mail' intern
hoef te houden. Bij mij ziet 'transport' er als volgt uit:

 # internal adresses
 localhost.localdomain           :
 .localhost.localdomain          :
 # external adresses
 *                               smtp:mail.home.nl

(Mogelijk kan je dan ook de regel met 'relayhost' weglaten uit 'main.cf',
 heb ik nooit geprobeerd).
Behalve een '/etc/postfix/aliases' file heb ik ook nog eenvoudige
'/etc/postfix/recipient_canonical' en '/etc/postfix/sender_canonical'
files nodig.

Je kan dit zo ingewikkeld maken als je maar wil. Lees de betreffende
man pages (transport, canonical, etc.) en de postfix 'manual' en
bestudeer de voorbeelden.

Alexander