[linux] Re: pgp/gpg signen zonder face-to-face ontmoeten oplossing

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Mrt 16 13:46:11 CET 2005

On Wednesday 16 March 2005 12:48, Folkert van Heusden wrote:
> If you would like to have a signature from me on your PGP/GPG key, please
> do the following: * This only to people who own a Dutch passport or drivers
> license as I don't know how the ones from elsewhere on the planet look
> like! * send me a color scan of your passport or drivers license
>     * on the same scanned page: write your e-mail address and your key-id
> (handwritten!) * sign the e-mail in which you send all of this to me with
> your PGP/GPG key * preferably make sure there's a picture of yourself in
> your GPG-key (not mandatory) * send things to: folkert op vanheusden.com

> [...]

Je hebt niet gezegd dat je de persoon wiens key je wil tekenen wel vertrouwd.
Voor een web of trust lijkt me dat het eerste uitganspunt. En vertrouwen
alleen op basis van een digitaal manipuleerbaar bestand lijkt mij niet
helemaal de juiste weg.  Ook geef je niet aan in welk formaat je de scan wilt
ontvangen. de meeste zullen een bewerking op het bestand betekenen, en het is
de vraag of je dat wil. En als laatste stel je geen eisen aan de orginele
email. Daar ben je nog steeds kwetsbaar voor een man in the middle attack.

Als je toch alleen maar nederlanders wil verifieren, waarom gebruik je dan
gewoon de post niet? Een kopie van mijn paspoort was voldoende om een domein
in nederland te kunnen kopen, dat zou voor jou verificatie ook genoeg kunnen
zijn. (maar ik geef toe dat je een zwartwit kopie nog veel makkelijker
manipuleerd dan een kleurenscan. een zw kopie kan ik zo bij de supermarkt
maken, een kleurenscan wordt al een stuk moeilijker...)

Maar gewoon face to face lijkt mij veruit de beste manier.

Slechts mijn EUR 0.02

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra