[linux] Re: Sendmail naar Exim

Erik van der Meulen e.van.der.meulen op avondel.nl
Ma Mrt 21 12:09:14 CET 2005

On Mon, Mar 21, 2005 at 10:57:17AM +0100, Jelle Boomstra wrote:

> Ok hardware snap ik. Debian woody instabiel noemen niet zo. Maar goed, als je
> er zoveel aan veranderd hebt dat hij niet meer doet wat je wilt en geen
> mogelijkheid hebt om dat terug te draaien, zou een verse installatie
> misschien sneller zijn.  Het is in ieder geval niet de bedoeling van Debian.

Beste Jelle - bedankt, met name voor het meedenken. Ik heb geprobeerd om
via apt van Woody naar Sarge te komen met als resultaat dat ik nu een
'segmentation fault' krijg als is zelfs maar 'ls'. Daarom had ik het
over instabiel en leek het me beter de legacy te laten voor wat het was.

> Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat exim de enige MTA in de debian
> repositories is. Elke mailserver is complex, omdat de eisen die aan de
> gangbare mailservers worden gesteld complex en divers zijn. Overstappen op
> een andere mailserver zou wel eens meer werk kunnen zijn dan het werk dat je
> er mee uitspaart.
> Maar wat is je bezwaar tegen sendmail precies. Werkt er iets niet?

Ik heb (ook) geprobeerd mijn nieuwe server's sendmail te configureren
d.m.v. de migratie van de oude config files. Dit blijkt niet te lukken.
Sendmail weigert mail af te leveren. De mailq toont:

  Deferred: Connection refused by [127.0.0.1]

meldingen voor mail die ik lokaal verstuur. Ik heb wat zitten spitten en
begrepen dat de sendmail versies tussen Woody en Sarge verschillen op
het vlak van configuratiefiles. Zo blijkt er een:

  /etc/mail/access

bij gekomen. Op dat punt dacht ik dat het misschien een goed moment was
om naar Exim over te stappen...

> Ik zie hier nog steeds niet de reden in om een bestaand en werkend systeem
> opnieuw op te gaan bouwen. Werkt het soms niet?  Waarom bijvoorbeeld niet de
> bestaande mailconfiguratie transplanteren naar een nieuwe debian installatie
> of gewoon eens dist-upgraden naar sarge en dan verder zien.

Tja - zie uitleg boven. Ik blijf het erg eng vinden om apt-get upgrade
sendmail te doen op een live-systeem (en inmiddels werkt dat al niet
eens meer ;-))

> De kennis die je nu al hebt van sendmail lijkt mij  waardevoller dan de
> investering die je moet doen om een nieuw systeem op te bouwen.

Waarschijnlijk heb je gelijk en zou ik mijn originele vraag moeten
veranderen in 'kan iemand mij adviseren om (handmatig) van Woody's
sendmail naar Sarge's sendmail te migeren?'

Nogmaals hartelijk dank voor je reactie!

--
  Erik van der Meulen <e.van.der.meulen op avondel.nl>