[linux] Re: Sendmail naar Exim

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Ma Mrt 21 10:57:17 CET 2005

On Monday 21 March 2005 10:17, Erik van der Meulen wrote:
> Beste mensen - ik heb een netelige uitdaging:
>
> Mijn Debian Woody servertje is aan vervanging toe. Hardware is archaïsch,
> os instabiel etc. Ik heb besloten om op nieuwe hardware een 'schone'
> installatie te doen.

Ok hardware snap ik. Debian woody instabiel noemen niet zo. Maar goed, als je
er zoveel aan veranderd hebt dat hij niet meer doet wat je wilt en geen
mogelijkheid hebt om dat terug te draaien, zou een verse installatie
misschien sneller zijn.  Het is in ieder geval niet de bedoeling van Debian.

> Een van de zaken die ik graag zou willen verbeteren is om van sendmail
> af te komen en een eenvoudiger mail systeem te gebruiken. Ik heb
> begrepen dat Exim de standaard is voor Debian.

Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat exim de enige MTA in de debian
repositories is. Elke mailserver is complex, omdat de eisen die aan de
gangbare mailservers worden gesteld complex en divers zijn. Overstappen op
een andere mailserver zou wel eens meer werk kunnen zijn dan het werk dat je
er mee uitspaart.
Maar wat is je bezwaar tegen sendmail precies. Werkt er iets niet?

[...uitleg van Erik's niet meer eenvoudige mailserver setup...]

Ik zie hier nog steeds niet de reden in om een bestaand en werkend systeem
opnieuw op te gaan bouwen. Werkt het soms niet?  Waarom bijvoorbeeld niet de
bestaande mailconfiguratie transplanteren naar een nieuwe debian installatie
of gewoon eens dist-upgraden naar sarge en dan verder zien.

De kennis die je nu al hebt van sendmail lijkt mij  waardevoller dan de
investering die je moet doen om een nieuw systeem op te bouwen.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl