[linux] Re: Kile "onderwater" scherm

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Vr Mrt 25 19:30:03 CET 2005

Op vr, 25-03-2005 te 08:48 +0100, schreef Arno H.P. Reuser:
> Vrienden,
>
> Ik ben onlangs Kile gaan gebruiken en heb twee vragen:
>
> is er een mogelijkheid de tekst te presenteren zonder alle LaTeX
> coderingen - of, de LaTeX coderingen tijdelijk te verstoppen -  teneinde
> de leesbaarheid te bevorderen. Net zoals je bij WP5.0 een boven- en
> "onderwater"  scherm had waar in het bovenste scherm de tekst zonder, en
> in het onderste scherm de tekst met coderingen werd gepresenteerd.
>
> is er een mogelijkheid makro's te maken?

Ik begrijp het probleem eigenlijk niet helemaal, weet ook niet wat Kile
is, maar wellicht nuttig even te vertellen hoe ik al meer dan 10 jaar
(la)tex gebruik. (Ja, al voor mijn Linux tijd, op de Amiga)

Editen doe ik in Emacs, heeft een speciale Latex-mode waarmee alle
belangrijke functies snel bereikbaar zijn. Als ik zover ben dat ik het
resultaat wil zien uit het menu 2x Latex aanroepen (de tweede keer is
noodzakelijk om ook de inhoudsopgave goed te krijgen) Heb je iets fout
gedaan dan staat er in een aparte buffer van Emacs alles wat gebeurt is
tijdens het aanroepen van Latex zodat je eventuele fouten snel kunt
vinden. Is het goed gegaan dan uit het menu xdvi aanroepen en je krijgt
het resultaat te zien. Dat venster gewoon open laten. Elke keer dat je
nu wat veranderd en daarna weer Latex aanroept, is in het xdvi venster
direct het resultaat te zien (zodra je het venster actief maakt wordt de
*.dvi file opnieuw ingelezen). Bij wijzigingen die ook invloed hebben op
de inhoudsopgave moet je Latex 2x aanroepen.

Zo heb ik alles wat ik nodig heb, een scherm waarin ik rechtstreeks kan
editen, ook alle codes, en waarin ik desgewenst via menu-functies een
groot aantal codes kan invoegen, een mogelijkheid snel uitgebreide
foutmeldingen te krijgen en vrijwel direkt zicht op het eindresultaat.

Mijn ervaringen met wat meer dan simpele briefjes is, dat zodra je
bestanden van meerdere auteurs moet gaan samenvoegen, het met name in
die codes fout gaat. Dat soort werk weiger ik dus te doen als het met
een programma moet waarbij ik niet rechtstreeks kijk heb op die codes en
daar ook rechtstreeks in kan editen, waarmee dus zo ongeveer alle
"moderne" tekstverwerkers voor mij afvallen.

--
Groeten,
Aart