[linux] Re: Kile "onderwater" scherm

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Vr Mrt 25 19:50:14 CET 2005

Op vr, 25-03-2005 te 08:48 +0100, schreef Arno H.P. Reuser:
> Vrienden,
>
> Ik ben onlangs Kile gaan gebruiken en heb twee vragen:
>

> is er een mogelijkheid makro's te maken?

Op deze vraag was ik in mijn andere antwoord vergeten in te gaan. In
Latex heb je nagenoeg onbeperkte mogelijkheden je eigen commando's te
definiƫren. Hieronder een paar voorbeelden uit een eigen bestand van
mij:

\def\Url#1#2{\htmladdnormallink{#1}{#2}}
\def\home{\Url{Home-page Aart en Milena:
http://mtack.xs4all.nl/index.html}
       {\begin{rawhtml} http://mtack.xs4all.nl/index.html
\end{rawhtml}}}

\def\Email#1#2{\htmladdnormallink{Email: #1}{mailto:#2}}
\def\oost{\Email{Redactie $<$oostvaarder op mtack.xs4all.nl$>$}
                 {Redactie <oostvaarder op mtack.xs4all.nl>}}

Deze zijn wat ingewikkeld omdat de bestanden waarvoor ik ze gebruik
zowel een uit te printen bestand (*.dvi file) moeten opleveren als op
een home page (*.html file) moeten komen. Maar als ik nu dus ergens in
de *.tex file \home zet, komt daar in beide bestanden automatisch het
volledige adres van mijn home page, zit ik ergens \oost, dan komt daar
in beide bestanden het email adres van de redactie. In beide gevallen zo
dat het in de *.html file aanklikbaar is.

Zo is er heel veel mogelijk, Latex is eigenlijk TeX met daar een
heleboel "macro's" aan toegevoegd, en al die extra packages die er zijn,
zijn ook niet anders dan een extra set macro's. Als je je hier verder in
wilt verdiepen kan ik je "The LaTeX Companion" van harte aanbevelen,
daar zijn heel veel voorbeelden te vinden.

--
Groeten,
Aart