[linux] Re: Debian Sarge met kernel 2.4.26 en RAID controller

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do mei 5 22:37:24 CEST 2005

On Thu 05 May 2005, Ton Boelens wrote:

> Ik heb een computer met een RAID Controller met IT8212 chipset. Nu sta
> ik voor de uitdaging een bootdiskette (t.b.v. installatie) te maken voor
> Debian Sarge met hierop een module of kernel die die RAID-controller
> ondersteunt.

Wat ik zo meestal lees is dat het beter is om de RAID door linux zelf te
laten doen. De meeste onboard RAID dingen (en goedkopere PCI kaarten)
kun je nauwelijks "hardware RAID" noemen, de meeste moet alsnog in
software gebeuren. In dat geval is de software RAID van linux een stuk
beter getest, en krijg je ook geen problemen wanneer je moederbord
onverhoopt de geest geeft en de hardware RAID set in een klap waardeloos
geworden is: zulke RAID sets zijn hardware-specifiek, met ander RAID
hardware worden ze niet herkend.  Ik heb al vaker in nl.markt.comp
wanhopoge vragen naar bepaalde moederborden gelezen juist vanwege dit
probleem.

Ik heb nu ook 2 SATA disks hangen aan de Promise "RAID" controller op
m'n moederbord. Die hangen echter als een RAID-5 onder linux samen met
een "gewone" IDE disk te draaien. De performance bevalt prima (Athlon
XP2000).

Ook waar ik werk (met 150 Dell rackmount servers) worden steeds de RAID
kaartjes uit de systemen geschroefd om vervolgens onder linux als RAID1
of RAID5 ingezet te worden. Dat bleek namelijk sneller te zijn. Zoner
die kaartjes worden de systemen duurder, vandaar het er uit schroeven :)
(het zijn dan geen "standaard" configuraties).

Zie dus of je die ITE controller ook als gewone IDE controller kan
gebruiken, en zet dan daar onder linux RAID overheen (kan tegenwoordig
tijdens installatie bij Debian).

Paul Slootman