[linux] Re: Gebruiker waarmee men via ssh probeert in te loggen

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Di mei 10 10:30:50 CEST 2005

Raymond A. Meijer wrote:
  > Ik heb nog nooit een abuse report gestuurd; kost teveel tijd en het heeft
> toch weinig zin, omdat de meeste hackpogingen gedaan worden door machines
> met virussen/trojans.

Hier wil ik toch even wat rechtzetten. Het heeft zeker wel zin om een
rapportage te schrijven als er constant van een besmette machine hackpogingen
gedaan worden. Goede providers zoals XS4All blokkeren de rechtstreekste
internettoegang van die machine dan totdat de machine gezuiverd is, en zullen
bij herhaaldelijk optreden van problemen zelfs verdere stappen ondernemen. Het
is in het belang van de internetgemeenschap dat mensen opgevoed worden om hun
machines goed te onderhouden, en de enige manier waarop dat gebeurt is
(helaas) met de harde hand. Dat werkt dus alleen als er ook geklaagd wordt
over dit soort systemen.
Verder is het voor jezelf ook fijn als er maatregelen genomen worden. Ik heb
eens bij Planet Internet geklaagd waarvanaf mijn server zeer hardnekkig werd
aangevallen, daarbij ging het om ong. 10% van de bandbreedte die op die manier
werd weggekaapt.

Ciao,
   David