[linux] Re: gcc downgraden op FC3

Do mei 12 13:30:22 CEST 2005

Aldus schreef Hugo van der Kooij op Thu, May 12, 2005 at 12:52:20PM +0200:
> [...]

Ze heeft een C compiler, dus kan ze de gewenste versie van GCC compileren.
Overigens zijn de verschillen tussen GCC 3.3 en GCC 3.4 niet groot.

Als je programma compileert op de Sun C compiler en de GNU compiler en de
Microsoft C compiler en de Borland C compiler en de Intel C compiler en de
Watcom C compiler, dan heb je je werk waarschijnlijk goed gedaan.

>  * De eerste beste keer dat up2date of zo draait wordt het weer gcc 3.4

Het is mogelijk om 2 verschillende compilers op 1 systeem te hebben. Waar-
schijnlijk ook als je een compiler in een RPM pakket installeert hopelijk
zonder dat de automatische update hem weer wegmietert.

>    (En je wil toch wel je security updates!!!)

De compiler is geen groot security risico. Ik heb jaren gewerkt voor een
bedrijf dat bovenstaande vraag resoluut met NEE!!!! beantwoorde. (en toen
kwam er een bedrijfje langs bij een klant van ons dat een security scan
op het netwerk uitvoerde; dat leverde geen security probleem op omdat onze
systemen onmiddenllijk crashten)

>  * gcc 3.3 is niet de enige verandering. Welke libraries gebruik je en
>    welke daarvan zijn inmiddels ook nieuwer?

Libraries zijn vooral van belang als je software installeert in binaire
pakketten. Voor de programmeur pas een probleem als major versienummers
gaan verschillen.

> Als je aan dit soort dingen hecht dan dien je zaken gelijk te trekken.

Het is aan te raden om releases van je software (als je die in binaire
vorm verspreidt) te compileren en te testen op dezelfde OS versie als
waarop ze gebruikt wordt. Voor de zekerheid ook op exact dezelfde
hardware. (uitkijken voor verschillen in revisienummers van chips)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
	Hier had uw advertentie kunnen staan.