[linux] Re: IDE RAID (ITE 8212)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr mei 13 10:33:43 CEST 2005

On Fri 13 May 2005, Marc Fellman wrote:

> alternatief. Ik heb wel SCSI towers gezien met 8 * 18 Gb maar dan 7
> jaar oud voor 200 EURO. Is op zich niet verkeerd en past ook zo op
> mijn systeem maar de draaiuren.....

... en de stroomkosten. 7 jaar oude 18GB disken zullen wel 35 watt
verbruiken (als het niet meer is). 8x35 = 280W, stel ronde de 20% verlies
in je voeding, wordt het 336W. Dus elke dag 8kWh, stel 6 cent per kWh,
kost je 175 euro per jaar...

> Dan liever dat geld voor een iets minder professionele oplossing maar
> met garantie op de apparatuur. Software RAID onder Linux zou toch al
> volwassen moeten zijn (stond ook al artikel in C't) en met een dual

Ik zou het hopen... waar ik werk draait er zo'n 8TB in totaal op linux
software raid :-)

> processor systeem (2 * 266 Mhz PII) mag de tweede processor zich van
> mij bezighouden met RAID.

Hmm, da's tegenwoordig niet zo snel, je zult wel merken dat het wat
langzamer gaat.

Paul Slootman