[linux] Re: Debian Sarge met kernel 2.4.26 en RAID controller

Zo mei 15 18:23:04 CEST 2005

On Sun, May 15, 2005 at 01:09:59PM +0200, Paul Slootman wrote:
> Heb jij dan weleens een BIOS instelling voor een IDE disk gezien met
> b.v. 61 sectors, 17 heads? Lijkt mij niet. Misschien moet je eens
> nadenken over de betekenis van "gangbaar".

je wil het antwoord niet lezen maar het antwoor is "Ja".

Je mag best een gangbaar getal uitkiezen maar het zo goed als zinloos,
want het werkt er niks beter of slechter door.

ik zal je een voorbeeld geven:

512 tracks, 63 heads en 255 sectors. Klinkt best wel als een aardig
getal.

exact dezelfde size heb je als he 1836 tracks zou nemene, met 128
sectors en 35 heads.

Vreemd getal opeens ? Beiden geven exact dezelfde eindwaarde qua
capaciteit.

Misschien moet je eens kijken hoe "het werkt". Getallen uitkiezen omdat
het zo mooi "gangbaar" is, is in dit geval echt zinloos.

--
http://www.linux-it.nl