[linux] Re: Debian Sarge met kernel 2.4.26 en RAID controller

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di mei 17 13:19:42 CEST 2005

On Sun 15 May 2005, Roeland Th. Jansen wrote:

> je wil het antwoord niet lezen maar het antwoor is "Ja".
>
> Je mag best een gangbaar getal uitkiezen maar het zo goed als zinloos,
> want het werkt er niks beter of slechter door.
>
> ik zal je een voorbeeld geven:
>
> 512 tracks, 63 heads en 255 sectors. Klinkt best wel als een aardig
> getal.
>
> exact dezelfde size heb je als he 1836 tracks zou nemene, met 128
> sectors en 35 heads.

En dat heb je gezien in een BIOS setting? Sorry dat ik het zeg, maar
daar geloof ik dus helemaal niks van.

Ik kwam hier nl. op, omdat ik eens een disk uit een alpha (die de C/H/S
getallen zo uitkiest dat er minimaal "verlies" optreedt en dus op
sectors en heads uitkwam die zoals de door mij genoemde 61 en 17) eens
wilde gebruiken in een intel pc. De partitietabel werd dus domweg niet
ondersteund door de bios (ja, was een PC-compatible partitie tabel) dus
ik kon er pas een bootable disk van maken nadat ik het aantal sectors en
heads op de "gangbare" waardes had gezet (en uiteraard het aantal
cylinders gecorrigeerd had). Ik moest dus wel de disk opnieuw
partitioneren, en dus alle data er opnieuw opzetten.
Dat had dus allemaal niet gehoeven als er "gangbare" waardes gebruikt
waren geweest in de alpha (die daar verder geen enkele probleem mee had
toen ik de disk weer eens terug zette).

Ik snap dus niet waarom jij dus zo opgewonden wordt van het feit dat ik
iemand wil helpen te voorkomen dat ie op een later tijdstip misschien
ook de hele disk opnieuw moet partitioneren. Heb ik je soms wat misdaan,
dat je zo negatief doet?

> Misschien moet je eens kijken hoe "het werkt". Getallen uitkiezen omdat

Dat weet ik echt wel.

> het zo mooi "gangbaar" is, is in dit geval echt zinloos.

Niet altijd dus, aan de lijve ondervonden. Dat jij daar geen ervaring
mee hebt is niet mijn probleem (ook al probeer je dat er wel van te
maken).

Paul Slootman