[linux] Re: het approven van mail op de lists en andere bounce stuff.

Ma mei 16 17:31:05 CEST 2005

On Mon, 16 May 2005, Roeland Th. Jansen wrote:

> zolang je eenduidig iets kan belaten beslissen wel. niet elk besluit kun
> je automatiseren.
>
> die bounces zijn de uitzonderingen en die moeten handmatig reviewed
> worden.

Een bounce geeft aan dat iemand anders een probleem heeft. Maak er niet
jouw probleem van. (Of je moet je anders stierlijk gaan vervelen.)

> neem het voorbeeld van iemand die met een verkeerd adres mailt. die komt
> niet op de list. kan je een aantal dingen doen. review en evt alsnog
> doorsturen (dat doe ik nu). je kunt ook denen "jammer dan" en de mail
> wegmikken. of je stuurt het terug. alleen is het zo dat de meeste mensen
> de bounce niet zullen lezen of het wordt door de spamfilters de nek
> omgedraaid. gevolg: frustratie aan de kant van de maker van de mail. ook
> niet de bedoeling. hoe wil je dat automatiseren ? direct approven ?

Bounce alles van mensen die niet ingeschreven zijn en laat ze het het zelf
uitvogelen. Als ze het zelf wegfilteren is dat niet jouw probleem. En een
dubbele bounce mag niet dus dan is /dev/null direct de aangewezen plaats.

Ik heb nergens informatie gezien over write-only accounts. En dat is de
manier om met mailman te zorgen dat mensen met adres A zijn ingeschreven
en met adres B hun berichten kunnen sturen.

Ik dat met een paar goede pagina's over de mailinglists
(http://lists.nllgg.nl is volgens mij niet geheel bij de tijd) je een hoop
uitleg kan besparen.

Hmm. Ik zal eens nadenken over een voorstelletje om wat meer info in de
nieuwe website op te nemen.

Hugo.