[linux] Re: Linken naar libraries

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Di mei 17 21:51:54 CEST 2005

linux-bounce op lists.nllgg.nl <> scribbled on Tuesday, 17 May 2005 21:34:

> Zo op het eerste gezicht wil je hier runtime variabelen
> gebruiken om iets met compiletime te regelen. Maar ik zou me
> kunnen vergissen.

Bedoel je LD_LIBRARY_PATH ?
Ik bedoel, ik kan wel met CFLAGS en LDFLAGS e.d. werken, maar dat levert
me op dit moment toch niet op wat ik wil bereiken : ik zeg /usr/local,
en vervolgens wordt er met de libs uit /usr gelinked.

Als ik bijv. Postfix met SASL, LDAP en MySQL support compile, dan is het
handig dat ik alles met dezelfde versie openssl link, anders komt het
volgens mij niet goed (zoiets staat ook in de Postfix doc).

> Waarom wil je trouwens twee verschillende versie geinstalleerd hebben?

Omdat openssl-0.9.7e van de Slackware CD af komt en software van
Slackware die SSL support heeft met die versie is gelinked. Maar ik
gebruik voor m'n server software (en wat daarbij hoort) liever de
laatste versie van openssl : 0.9.7g.
Zijn de verschillen tussen deze 2 versies te verwaarlozen en kan ik
0.9.7e simpelweg vervangen voor 0.9.7g (misschien hier en daar een
symlink) ? In dat geval is m'n uitdaging opgelost...

Gr,
Rob