[linux] Re: Linken naar libraries

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Di mei 17 22:46:26 CEST 2005

On Tuesday 17 May 2005 21:51, Rob Sterenborg wrote:
> linux-bounce op lists.nllgg.nl <> scribbled on Tuesday, 17 May 2005 21:34:
Ik weet toch vrij zeker dat ik echt anders heet. foutje van je programma of
foutje van de lijst?
[...]
> Bedoel je LD_LIBRARY_PATH ?
> Ik bedoel, ik kan wel met CFLAGS en LDFLAGS e.d. werken, maar dat levert
> me op dit moment toch niet op wat ik wil bereiken : ik zeg /usr/local,
> en vervolgens wordt er met de libs uit /usr gelinked.

ja maar is daar ook nieteen systemwide default voor, en dat wat je er bij zet
er achter wordt geplaatst?

> Als ik bijv. Postfix met SASL, LDAP en MySQL support compile, dan is het
> handig dat ik alles met dezelfde versie openssl link, anders komt het
> volgens mij niet goed (zoiets staat ook in de Postfix doc).

Lijkt me sterk voor minor versie verschillen. Dat soort dependencies is nou
precies waar een package manager voor is...

> Omdat openssl-0.9.7e van de Slackware CD af komt en software van
> Slackware die SSL support heeft met die versie is gelinked. Maar ik
> gebruik voor m'n server software (en wat daarbij hoort) liever de
> laatste versie van openssl : 0.9.7g.
> Zijn de verschillen tussen deze 2 versies te verwaarlozen en kan ik
> 0.9.7e simpelweg vervangen voor 0.9.7g (misschien hier en daar een
> symlink) ? In dat geval is m'n uitdaging opgelost...

Waar je last van hebt is veranderingen in de API. De conventie is dat als je
die wijzigd dat je dan ook de major versie wijzigd. van e naar g lijkt me
weining problemen geven. Het zou toch niet zo zijn dat je bij elke bugfix je
software die er naar linkt moet hercompileren?

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl