[linux] kernel compileren

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Wo mei 25 09:26:16 CEST 2005

Om een of andere duistere reden slaag ik er niet in mijn nieuwe kernels
aan het lopen te krijgen, terwijl dat vroeger toch nooit een probleem was.
Het gaat om een gepatchte 2.6.8, die op een Suse 9.3 systeem met 2.6.11
en gcc version 3.3.5 zonder errors wordt gecompileerd.

Ik doe de volgende stappen:
* make mrproper (waarbij .config ook de nek wordt omgedraaid)
* make oldconfig (als er geen .config bestaat wordt een default
  config met alle denkbare modules aangemaakt. toch?)
  Ik heb ook bestaande .configs van 2.6.11 geprobeerd door ze
  vanuit /boot over  /usr/src/linux/.config te copieeren.
* een extra 'make xconfig' om het reiserfs (boot device) vast in de
  kernel te bakken.
* make, make modules_install, cp arch/i386/boot/bzImage /boot
* in grub staan geen spelfouten; getest door kernels in de betreffende
  regel uit te wisselen.
* ik heb de initrd-regel beurtelings weggehaald, de orginele 2.6.11 initrd
  gebruikt of met 'mkinitrd -k bzImage -i initrd.bzImage' een nieuwe
  initrd gemaakt.

Maar wat ik ook doe, ik houd de melding (zonder initrd)
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block
of (met een initrd) een $-prompt waarin helemaal niets meer
werkt, zelfs '/bin/ls' niet. Wellicht is er nog een driver die
nu een module is, maar er ook vast in moet? Maar ik zou niet
weten welke.

Het is allemaal niet rampzalig, want ik heb een werkende win4lin
kernel voor de belangrijkste desktop. Maar ik zou hem ook graag op
een andere desktop en op de laptop willen hebben, en ik ben ook wel
nieuwsgierig naar wat ik verkeerd doe...

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University, Faculty of Arts,        Dept. of Linguistics & AI