[linux] Re: kernel compileren

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo mei 25 09:53:14 CEST 2005

On Wednesday 25 May 2005 09:26, Hans Paijmans wrote:
> [...]
> aan het lopen te krijgen, terwijl dat vroeger toch nooit een probleem was.
> Het gaat om een gepatchte 2.6.8, die op een Suse 9.3 systeem met 2.6.11
> en gcc version 3.3.5 zonder errors wordt gecompileerd.
>
> Ik doe de volgende stappen:
> * make mrproper (waarbij .config ook de nek wordt omgedraaid)
> * make oldconfig (als er geen .config bestaat wordt een default
>   config met alle denkbare modules aangemaakt. toch?)
>   Ik heb ook bestaande .configs van 2.6.11 geprobeerd door ze
>   vanuit /boot over  /usr/src/linux/.config te copieeren.

Dat lijkt mij veruit de te prefereren optie, in mijn ervaring willen niet alle
modules foutloos compileren.

> * een extra 'make xconfig' om het reiserfs (boot device) vast in de
>   kernel te bakken.

Dat zou ik niet doen, dat is waar die initrd voor dient.

> * make, make modules_install, cp arch/i386/boot/bzImage /boot

Waarom geen make install? Mis je daar niet nog een paar stappen die make
install allemaal doet? En zou het niet beter zijn om een rpm te bakken
volgens suse recept en die te installeren?  Zo doet suse het ook en dat
werkt.
> * in grub staan geen spelfouten; getest door kernels in de betreffende
>   regel uit te wisselen.
> * ik heb de initrd-regel beurtelings weggehaald, de orginele 2.6.11 initrd
>   gebruikt of met 'mkinitrd -k bzImage -i initrd.bzImage' een nieuwe
>   initrd gemaakt.

waarom dat niet door je pakket laten afhandelen? make rpm werkt meestal wel,
of anders even in de source rpm voor je kernel duiken. Daar staat de
gebruikte incantatie van mkinitrd in zoals Suse(?) het aanroept. het is wel
een beetje zoeken ja...

> Maar wat ik ook doe, ik houd de melding (zonder initrd)
> Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block

Nogal logisch voor een kernel die een initrd verwacht. Of doet je stock kernel
het wel goed?
> of (met een initrd) een $-prompt waarin helemaal niets meer
> werkt, zelfs '/bin/ls' niet. Wellicht is er nog een driver die
> nu een module is, maar er ook vast in moet? Maar ik zou niet
> weten welke.

Heb je al bekeken of init=/bin/bash als parameter wel een werkbare shell
oplevert?

> Het is allemaal niet rampzalig, want ik heb een werkende win4lin
> kernel voor de belangrijkste desktop. Maar ik zou hem ook graag op
> een andere desktop en op de laptop willen hebben, en ik ben ook wel
> nieuwsgierig naar wat ik verkeerd doe...

Je ben niet de enige nieuwsgierige.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra