[linux] Re: kernel compileren

Wo mei 25 10:53:54 CEST 2005

Aldus schreef Hans Paijmans op Wed, May 25, 2005 at 09:26:16AM +0200:

> Om een of andere duistere reden slaag ik er niet in mijn nieuwe kernels
> aan het lopen te krijgen, terwijl dat vroeger toch nooit een probleem was.
> Het gaat om een gepatchte 2.6.8, die op een Suse 9.3 systeem met 2.6.11
> en gcc version 3.3.5 zonder errors wordt gecompileerd.
>
> Ik doe de volgende stappen:
> * make mrproper (waarbij .config ook de nek wordt omgedraaid)
> * make oldconfig (als er geen .config bestaat wordt een default
>   config met alle denkbare modules aangemaakt. toch?)
>   Ik heb ook bestaande .configs van 2.6.11 geprobeerd door ze
> [...]

Ik gebruik nooit een initrd: man mkinitrd vermeldt op mijn systeem geen
-k of -i opties, maar zegt dat u de gewenste kernel-versie dient op te
geven. De simpele methode is:
- installeer de sources en patch ze eventueel
- ln -s /usr/src/linux-2.3.4 /usr/src/linux
- make config (en beantwoord vervolgens 345 vragen met 'Y', 'N' of 'M')
- make dep (op 2.6 kernel vast anders)
- make bzImage (doe cursus geduld voor beginners)
- make modules (doe cursus geduld voor gevorderden)
- make modules_install
- cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.3.4 (of andere versie)
- cp System.map /boot/System.map-2.3.4 (dito)
- vi /etc/lilo.conf (en vul juiste gegevens in)
- lilo -v
- init 6 (bid tot Gates dat uw kernel moge booten)

Hierboven zijn we dan nog een aanroep van 'depmod' vergeten. Doet Linux
dat niet automagisch tijdens booten? 'make oldconfig' is handig als u een
goed werkende .config file van de vorige kernel versie in de nieuwe
source hebt gekopieerd.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--