[linux] Re: [RAID] SCSI controller vraag

Jan Rozema [NLLGG Member] nllgg op openware.nl
Wo mei 25 15:49:10 CEST 2005

> Mocht je inderdaad een hardware raid controller gaan gebruiken, dan
> ben ik heel benieuwd naar de prestaties, zoals b.v. door bonnie++
> weergegeven.

Ik zal even kort toelichten wat er gebouwd moet worden:

Als docent/systeembeheerder wordt het bestaande netwerk van 400
leerlingen overgenomen. Per dag gebruiken 200 leerlingen internet en ftp.
Mail is een optie.

Ik wil graag een gatewayserver die achter een PIX-firewall en Cisco 2611
router word geplaatst.

Om een betrouwbaar systeem op te leveren dacht ik in eerste instantie
aan een RAID1 danwel RAID5 systeem.

Dit is nogal prijzig, 3 SCSI HD's 147 Gb kosten 2100,- Euro. Terwijl er
na enig onderzoek ook al een 19"rek uitvoering bestaat met een aparte
rek(hotswapeble) voor max 5 SATA HD's van 200 Gb per stuk (80,- Euro per stuk) die in RAID5
kunnen worden geschakeld. Kosten geschat op 1000,- Euro. In het onderwijs
waar ik werk is geld altijd een probleem.

Ik ben er nog niet uit welke van de 2 optie ik moet kiezen(technisch gezien).

Jan