[linux] Re: [RAID] SCSI controller vraag

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo mei 25 16:52:07 CEST 2005

On Wed 25 May 2005, Jan Rozema [NLLGG Member] wrote:

> Als docent/systeembeheerder wordt het bestaande netwerk van 400
> leerlingen overgenomen. Per dag gebruiken 200 leerlingen internet en ftp.
> Mail is een optie.
>
> Ik wil graag een gatewayserver die achter een PIX-firewall en Cisco 2611
> router word geplaatst.

Weet je dat heel zeker?
Waar ik werk is ooit een PIX firewall (top of the bill) door Cisco ter
test aangeboden. Die kon uiteindelijk nog niet eens een kwart van de
throughput aan die een linux firewall met gemak trok. Cisco kreeg toen
wat vragen, b.v. of wij iets verkeerds deden in de config of zo. Enige
response was dat het ding stilletjes opgehaald werd :-)

M.a.w., bespaar je de moeite en geld, en zet gewoon een linux firewall
neer.

> Om een betrouwbaar systeem op te leveren dacht ik in eerste instantie
> aan een RAID1 danwel RAID5 systeem.
>
> Dit is nogal prijzig, 3 SCSI HD's 147 Gb kosten 2100,- Euro. Terwijl er
> na enig onderzoek ook al een 19"rek uitvoering bestaat met een aparte
> rek(hotswapeble) voor max 5 SATA HD's van 200 Gb per stuk (80,- Euro per stuk) die in RAID5
> kunnen worden geschakeld. Kosten geschat op 1000,- Euro. In het onderwijs
> waar ik werk is geld altijd een probleem.

Geen SCSI gebruiken, maar SATA. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Als je
dan ook nog software RAID doet, dan kost dat ook niets meer (besteed wat
meer aan CPU en memory, zoals reeds door iemand anders gezegd). Stop er
3 of 4 disken in van 250GB, hang die als RAID1 of RAID5 aan elkaar met
een hot spare (dan heb je geen hotswap nodig want een evt. defecte disk
kan 's avonds vervangen worden).  Nog een stukje goedkoper dan die 1000,-.
RAID1 is sneller dan RAID5 (met name bij lezen), maar kost meer netto
ruimte.

We hebben net zelf voor backup een 5U server met 20 hotswap SATA disken
besteld. Die gaat ook gewoon met linux onder software raid draaien...

Paul Slootman