[linux] Re: charter

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr mei 27 09:06:15 CEST 2005

On Friday 27 May 2005 08:58, AHendriks op rdw.nl wrote:
> Tijdens het editen van diverse bestanden zie ik het teken ^M staan
> achter de regel, dit is echter niet bij alle bestanden het geval, mijn
> vraag is wat houd het charter in, is het nodig in een bestand, en hoe
> krijg ik hem in een bestand waar binnen het nog niet aanwezig is ?
>
> Arjan

^M kom je meestal tegen in files die op een DOS-systeem aangemaakt zijn. Het
is het oude Carriage Return teken. DOS-bestanden beëindigden een regel met LF
(Line Feed) en CR, zodat ook ouderwetse teletypes ze konden uitprinten.
Unix-systemen werken met alleen LF. Op Usenet heb ik nog wel eens mensen zich
kwaad zien maken over al die ^M-tekens (maar ja, op Usenet maakt altijd wel
iemand zich kwaad). Er zijn programma's als fromdos en todos om dit soort
hobbels weg te werken.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11