[linux] Re: charter

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Vr mei 27 09:11:52 CEST 2005

AHendriks op rdw.nl wrote:
> Tijdens het editen van diverse bestanden zie ik het teken ^M staan
> achter de regel, dit is echter niet bij alle bestanden het geval, mijn
> vraag is wat houd het charter in, is het nodig in een bestand, en hoe
> krijg ik hem in een bestand waar binnen het nog niet aanwezig is ?

De ^M is een carriage-return. Onder DOS wordt een regel afgesloten
door een Carriagereturn-linefeed, onder Unix alleen met een linefeed.
Als je dus een tekstfile die onder DOS of Windows is aangemaakt, onder
Unix bekijkt, springen die CR's eruit.
Gebruik 'dos2unix' om de files te converteren.

Wat dit met het charter van deze mailinglist te maken heeft weet ik niet.

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University, Faculty of Arts,        Dept. of Linguistics & AI