[linux] Re: charter

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Vr mei 27 09:13:11 CEST 2005

Op vr, 27-05-2005 te 08:58 +0200, schreef AHendriks op rdw.nl:
> Tijdens het editen van diverse bestanden zie ik het teken ^M staan
> achter de regel, dit is echter niet bij alle bestanden het geval, mijn
> vraag is wat houd het charter in, is het nodig in een bestand, en hoe
> krijg ik hem in een bestand waar binnen het nog niet aanwezig is ?

Dit is een van de weinige punten waarin DOS/Windows beter is als
Unix/Linux. Je hebt 'Carrige Return' en 'Line Feed'. Met Carrige Return
zeg je dat je naar het begin van de regel gaat en met Line Feed dat je
naar de volgende regel gaat. DOS/Windows gebruikt ze dus allebei bij een
nieuwe regel, terwijl Unix/Linux alleen de Carrige Return gebruikt.
Het is dus niet nodig -en door het displayen onhandig-, behalve wanneer
het bestand onder DOS/Windows moet worden gebruikt.
Om het karakter toe te voegen cq te verwijderen zijn er de commando's
dos2unix en unix2dos.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>