[linux] Re: charter

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr mei 27 17:42:11 CEST 2005

On Friday 27 May 2005 17:29, Cecil Westerhof wrote:
[...]
> Ik ben misschien een beetje een purist. Als je de return toets indrukt
> wil je naar het begin van de volgende regel. Ik vind het dan minder
> logisch om alleen een linefeed te gebruiken, daar dit betekent
> 'verplaats de cursor één positie naar beneden' en niet 'plaats de cursor
> aan het begin van de volgende regel'. Laat ik beter dan maar vervangen
> door netter.

Punt is: wil je in je data deviceafhankelijkheden opnemen? Het einde van een
tekstregel hoort alleen dat te zijn. CRLF geeft daarvan e1n specifieke
realisatie. Toen de ASCII-code bedacht werd, was dat nog niet zo duidelijk;
de lagere codepunten geven zelfs communicatiecontroletekens (EOT, STX,
ETX...). Deze oldtimer kan zich zelfs nog herinneren dat je eerst CR moest
geven, dan LF, en dan nog een paar null characters, zodat de "wagen" tijd had
om fysiek naar het begin van de regel terug te keren; het aantal null
characters was afhankelijk van het device en de bitrate. Tegenwoordig stoppen
we dat soort ongein in de driver. CR of LF of wat dan ook is dan alleen een
soort "record separator", en het is jammer dat niemand dat ASCII teken (RS,
dat bestaat ook) voor dat doel in gebruik genomen heeft.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11