[linux] Re: charter

Theo v. Werkhoven twe-nllgg op ferrets4me.xs4all.nl
Za mei 28 12:44:19 CEST 2005

* Fri, 27 May 2005, CecilWesterhof op xs4all.nl:

Onzin, CR is volkomen onnodig.

>                                                                     ^
> ga ik regelmatig de fout mee in                        |

> Ik ben misschien een beetje een purist. Als je de return toets indrukt
> wil je naar het begin van de volgende regel. Ik vind het dan minder
> logisch om alleen een linefeed te gebruiken, daar dit betekent
> 'verplaats de cursor één positie naar beneden' en niet 'plaats de cursor
> aan het begin van de volgende regel'. Laat ik beter dan maar vervangen
> door netter.

De terminals die voor de ontwikkeling van Unix werden gebruikt hadden
auto-CR afair, als je alleen linefeed wilde geven gebruikte je daar
Vertical Tab (013  11  0B  VT  '\v') voor.
De DOS manier is ongetwijfeld een dinosaurier van de hobbyïst die
QDOS schreef op een terminal zonder auto-CR, of dit gewoon .1:1
overnam van CP/M, net als ^Z (032  26  1A  SUB)(Substitute) voor einde file
ipv ^D (004  4  04  EOT)(End of Text).
^Z is natuurlijk ook volkomen bezopen, een willekeurige controle
code gebruiken die /niets/ met de functie te maken heeft ipv de
controle-code die ervoor bedoeld is.

Theo
--
Theo v. Werkhoven    Registered Linux user# 99872 http://counter.li.org
ICBM 52 13 26N , 4 29 47E.     +      ICQ: 277217131