[linux] Re: OT: oude ASCII codes, was: Re: charter

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Za mei 28 13:25:01 CEST 2005

On Saturday 28 May 2005 12:44, Theo v. Werkhoven wrote:
[...]
> De terminals die voor de ontwikkeling van Unix werden gebruikt hadden
> auto-CR afair, als je alleen linefeed wilde geven gebruikte je daar
> Vertical Tab (013  11  0B  VT  '\v') voor.

Nee, je had in die tijd nog ASR en KSR teletypeterminals. Voor een linefeed
gebruikte je 0xA (LF). Er was wel degelijk een onderscheid tussen LF en CR en
CR impliceerde niet (altijd) LF. In oudere vormen van RUNOFF vind je
bijvoorbeeld nog de mogelijkheid om vet te printen door uit te geven: CR
(zelfde regel dus) spaties (over niet vette tekst) vette tekst nogmaals.

> De DOS manier is ongetwijfeld een dinosaurier van de hobbyïst die
> QDOS schreef op een terminal zonder auto-CR, of dit gewoon .1:1
> overnam van CP/M, net als ^Z (032  26  1A  SUB)(Substitute) voor einde file
> ipv ^D (004  4  04  EOT)(End of Text).

EOT betekende End Of Transmission en zat nog een niveau lager: modemcontrole.
End Of Text was ETX en werd met STX gebruikt om een tekst te markeren.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt zijn de separator characters (FS GS RS). Ik
vind het nog steeds jammer dat RS (Record Separator) niet gebruikt is om het
einde van een regel aan te geven, i.p.v. CR of LF of CR/LF.

> ^Z is natuurlijk ook volkomen bezopen, een willekeurige controle
> code gebruiken die /niets/ met de functie te maken heeft ipv de
> controle-code die ervoor bedoeld is.

Inderdaad. Daarvoor had men dus FS (File Separator) moeten gebruiken.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11