[linux] Re: mozilla print blanco???

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Do Nov 3 08:07:19 CET 2005

On Wed, 2 Nov 2005, Hans Paijmans wrote:

>Ik heb het gevoel dat er iets met postscript is; andere programmas
>printen namelijk wel probleemloos naar die printer.

Ga je ons nog vertellen welke printer het is?
Is het een PostScript printer of zorgt cups (bijv. d.m.v. ghostscripts)
voor de conversie van PS naar raster-informatie?
Heb je de goede ppd-file geïnstalleerd?

Bij problemen met PS-printers begin ik meestal met onderstaande
testpagina.

----------- 8< ---------------
%!
/inch { 72 mul } def
/mm { inch 25.4 div } def
/marge { 10 } def
/paperlength { 297 } def
/paperwidth { 210 } def
/top { paperlength marge sub } def
/bottom { marge } def
/left { marge } def
/right { paperwidth marge sub } def

1 mm 1 mm scale
0.1 setlinewidth
newpath
left bottom moveto
right bottom lineto
right top lineto
left top lineto
closepath
stroke

/Courier findfont 3 scalefont setfont
left 2 add bottom 2 add moveto
(Referentiepunt is de linker onderhoek. Alle marges moeten 10 mm zijn.) show

showpage
----------- 8< ---------------

Dit moet een dun kader tekenen op 1 cm afstand van de randen van een
A4 vel, met één regeltje tekst linksonder in dat kader. Ik heb dit ooit
geschreven om een snelle indruk te krijgen van de maat-nauwkeurigheid
van een PS-printer en van de nauwkeurigheid van de papierinvoer. Met één
blik zie je of alle randen even groot zijn.

Ik gebruik dit vaak als testpagina omdat dit zo ongeveer de eenvoudigst
denkbare postscript is. De meest simpele interpreter moet hier mee uit de
voeten kunnen. Er staan absoluut geen printer-afhankelijke constructies
in. Er worden ook geen achtergrond/voorgrond kleuren/grijswaarden
ingesteld en er wordt geen papierbak/papierinvoer gekozen. Ik veronderstel
dat aan het begin van een print job deze zaken op een zinnige default
waarde staan. Het gebruikte Courier font mag ook voor geen enkele printer
of interpreter problemen opleveren.

Pas als je een dergelijke pagina kan printen wordt het zinnig om te gaan
experimenteren met ingewikkelde machine-gegenereerde code.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein