[linux] Re: vmware netwerk: mag er alleen maar naar pingen, kijken gaat er niet

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Okt 12 10:46:18 CEST 2005

On Wednesday 12 October 2005 10:32, Julien Michielsen wrote:
> Tot mijn verwondering is mijn configuratie van mijn vmware netwerk
> slechts half gelukt. "Half" in de zin dat ik mijn provider
> (www.xs4all.nl, 194.109.6.92) probleemloos kan pingen, maar geen
> inhoud van de site kan krijgen wanneer ik met firefox of explorer de
> numerieke URL (http://194.109.6.92) wil bekijken. Doe ik een poging met
> IE een site te bekijken krijg ik de melding dat die pagina niet beschik-
> baar is, en ik op Off line moet klikken als ik met de op de computer
> opgeslagen pagina wi werken.
> Iemand een iedee waarom ik niet verder kom dan een halfslachtige
> [...]
Klopt, maar je vergeet dat ping en www niet over hetzelfde protocol gaan.
Ping gaat over icmp, www over tcp. Als je inderdaad alleen met icmp naar
buiten kan, dan heb je waarschijnlijk een firewall probleem. Maar het zou ook
heel goed kunnen dat de ping naar buiten die je ziet niet echt is. probeer
eens met traceroute of je echt wel naar buiten komt?

En voor de volledigheid: hoe ziet je netwerk er uit, samen met het vmware
stuk. Hoe zien de routes er op de gast uit? een schemaatje maakt het altijd
een stuk duidelijker.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra