[linux] Re: mail geweigerd wegens listed at spamhaus.org???

Za Okt 29 23:53:47 CEST 2005

On Sat, Oct 29, 2005 at 11:44:39PM +0200, Jelle Boomstra wrote:
> Correctie, hoe komt een smtp server van mijn provider op die list. Is het
> verzendende ip dan een goede manier om spam van ham te onderscheiden?

je kunt ook zelf mail sturen als je bij een ISP zit die e.e.a. niet zo
goed onder controle heeft. als je ISP in de blacklist voorkomt, dan zou
je je wederom moeten afvragen hoe dat komt.

> Ik weet het niet, daarom vroeg ik het: Hoeveel spam komt er aan met een valide
> verzender? (valide als in is abonee van de lijst). Persoonlijk krijg ik echt
> zelden spam die niet door de filters van mijn provider of mij gevangen wordt,
> op mij maakt  'Je moest eens weten....' dus geen indruk, integendeel zelfs.

ik wil best alle aprove mails eens doorsturen, dan krijg je een beetje
een indruk. soms op een dag tientallen, waarbij het gros door xs4all's
spamflter al genekt wordt en mijn eineg spamfilter doet ook lekker mee.

in mijn eigen spamfilter trek ik wel een paar duizend mails over een
weekje of 6 ongeveer. xs4all doet in een paar dagen al dik 670 mails.

xs4all kan je in redelijke mate zelf instellen op het gebied van
spamfiltering en de gemiddelde blacklisted figuur is niet iemand waar ik
mail van verwacht.

als je op zo'n lijst staat, of je mail wordt remotely al gezien als
spam, dan moet je toch echt even 'thuis' kijken.

--
http://www.linux-it.nl