[linux] Re: [stamtafel] Re: Braille met Debian

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Di Sep 13 10:22:42 CEST 2005

On Tuesday 13 September 2005 03:45, Kees Theunissen wrote:
[....]
> Dick Sterkenburg vroeg assistentie bij het installeren van een
> braille-regel op zijn nieuwe tweedehands laptop. Dick is blind en kan
> zonder die braille-regel zelf absoluut niets doen met de pc. Noch Dick
> noch de zienden in zijn omgeving hebben enige ervaring met Linux dus
> assistentie van buitenaf was gewenst. Bovendien was er haast bij.

Niet de meest ideale situatie zo op het eerste gezicht...

[...lang verhaal ... meedenken...]
geen probleem

[... debian stable...]

> Probleem 1:
> Het default runlevel is 2. De PC wordt uitsluitend in tekst mode
> gebruikt en X is niet geïnstalleerd. Toch komt na elke reboot gdm
> met een popup dat X niet gestart kan worden en moet er een keer op
> enter worden gedrukt om die popup weg te krijgen.
> Ik heb klakkeloos de betreffende symbolic link weggegooid uit
> /etc/rc2.d (S99gdm of zoiets, het nummer weet ik niet uit mijn hoofd).
> Heb ik daarmee iets kapot gemaakt?

volgens mij is de debian procedure update-rc.d, maar een link weggooien kan
geen kwaad lijkt mij. Het is configuratie data, dus die worden niet
overschreven als het goed is.

> Welke commandline tool had ik moeten gebruiken om gdm uit runlevel 2
> (en de andere runlevels) weg te halen?
> Waarschijnlijk had ik gewoon een uninstall van gdm moeten doen, maar
> ik had niet paraat hoe dat moet.

het lijkt mij dat je met dpkg-reconfigure gdm je het pakket op niet aktief had
moeten kunnen stellen. anders werkt apt-get remove gdm waarschijnlijk wel.

> Probleem 2:
[...] en dat loste het probleem op.

> Probleem 3:
> Toen dacht ik zover te zijn dat ik aan de braille-regel kon beginnen.
> De software was al geïnstalleerd maar werkte niet.
ook daar zou dpkg-reconfigure uitkomst moeten bieden. die doet de configuratie
stap van de installatie gewoon over.

[...uhci is al geladen...]
Dit 'probleem' zie ik ook bij mijn systeem, tijdens de boot worden er een hoop
modules een tweede keer geladen, wat een foutmeldinkje geeft. Volgens mij is
dat hotplug oid die raar doet. Het werkt, maar mooi is het niet.

> Als het mijn eigen systeem was ...
> Als ik de distributie wat beter kende ...
> Als ik meer tijd had ...
> ... Maar het wordt al laat.
> Voorlopig valt er te leven met een extra enter na het opstarten.
> Toch zou een grote schoonmaak van het modules/plug-and-play/hotplug
> gebeuren op termijn wenselijk zijn. Heeft iemand tips over wat te
> doen en vooral wat niet te doen?

Als het werkt vooral niet aankomen.

> Probleem 4:
> [...BRLTTY...]
> Bij de installatie van brltty moet een device opgegeven worden waar
> de hardware op is aangesloten. Vroeger was dat over het algemeen een
> seriële poort, maar Dick heeft nu een usb uitvoering.
Ja ik zie het ook, de standaard /dev/ttyS0 is wat achterhaald, en je hebt geen
flauw idee wat het nieuwe device zou moeten zijn.

> Bij de configuratie van brltty kan je opgeven dat je een usb uitvoering
> hebt en dan wil hij als default een character device /dev/brlvger
> gebruiken. In /dev is geen "brlvger" te vinden en bij het starten van
> brltty moppert hij daar ook over. Er zit wel een driver in de standaard
> 2.4.x kernel. Debian heeft die driver ook in zijn standard configuratie
> zitten. De driver wordt ook geladen. Met "lsusb -v" krijg je allerlei
> details van de hardware te zien. Er lijkt dus al een heleboel aanwezig
> te zijn en te werken.
Je zou verwachten dat of hotplug of brltty de node aan zou maken. een extra
optie voor usb die dat doet zou handig zijn bij de installatie.

> [...]
> minor 128. Rammel, rammel... hij doet iets!
> Er staat een melding op braille-regel over 3 failures. Verder werkt hij
> nog niet. "ps ax" laat drie processen "brltty" zien. Toen ik die alle
> drie afschoot en er eentje opnieuw opstarte werkte de braille-regel.
> Dan maar rebooten. Zelfde probleem: 3 failures op de braille regel en
> drie niet werkende processen.
>
> In /etc/rcS.d staat de braille software als S25brltty. Die wordt
> opgestart voordat het hele usb-gebeuren werkt. Waarschijnlijk heeft
> debian dat alleen maar met een device op een seriële poort uitgetest.
'debian' is in zo'n geval waarschijnlijk maar 1 packager, dus dat zou best
kunnen. maar wat feedback naar deze meneer zou geen kwaad kunnen.

> Ik heb handmatig die /etc/rcS.d/S25brltty hernoemd naar
> /etc/rcS.d/S95brltty en dan werkt alles na een reboot!
> Vraag voor debian kenners: heb ik hier iets mee kapot gemaakt, komt
> die S25brltty niet gewoon terug bij de eerste de beste package update?
ik zou dat absoluut niet verwachten. dat gebeurd alleen als je files wijzigd
of verplaatst die echt in het pakket zitten en dat is met configuratie
bestanden en init links niet het geval. Vrder zijn er nog allemaal magische
opties die je aan dpkg kan geven zodat het pakket nooit geupgrade wordt, maar
die ken ik niet uit mijn hoofd.

> Mischien had ik hem nog later moeten zetten: helemaal achteraan in
> /etc/rc2.d. Die braille-regel kan toch de opstart messages niet bijhouden.
> Waarom zou je hem dan in een vroeg stadium al inschakelen?

kan je er niet mee terug scrollen? Dan is het nut nog steeds laag, maar iets
begrijpelijker.

> Ik zie dit als een bug in de debian package. Dat zou dus bij debian
> gemeld moeten worden, maar daar ben ik niet aan toe gekomen.

Dat ben ik met je eens, ik zal eens gaan zoeken wie de maintainer hier van is
en een bug inleggen (dat kan per mail, dus die kunnen we hier opstellen)

Even samengevat over de brltty bugs:
1) brltty proposes an old serial connection. It would be easier to install if
it also has a suggestion for a usb device
1b) There is no device node for the usb device. This probably depends on a lot
of variables how the device nodes are maintained, but if in case of a
static /dev/ directory, it would be nice if brltty created the missing device
node.
2) The initscript is started too early. For USB devices it obviously depends
on hotplug etc, so it should be started after that if it is configured for a
usb device.

Is dat het complete probleem wat betreft brltty?

En als laatste: Kees, mijn complimenten dat je er zo veel tijd/moeite in hebt
gestoken!

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra