[linux] Re: smtp enzo

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Ma Apr 10 21:02:47 CEST 2006

> Het is zeker niet alleen een kwestie van een gaatje in de firewall
> prikken, want dan ben je zo een spam relay en wordt je ook
> geblacklist.
>
> Wat er moet gebeuren:
> * configureer de smtp server zodat deze ALLEEN NA AUTHENTICATIE mail
> relay accepteert vanaf het internet. Beveilig dit met goede
> wachtwoorden & SSL of TLS

Da's nog niet altijd even makkelijk als je dat nog nooit hebt gedaan.
Maar misschien zijn er goede packages die het ineens voor elkaar
krijgen. (Ik koos voor de moeilijke manier..)

> * Open in de firewall op de machine danzig.referentiecollectie.nl
> ([195.73.160.244]) de smtp poort 25/tcp voor TLS of poort 465/tcp
> voor SSL

Ik weet niet wat de netwerkbeheerder ervan vindt dat iemand een PC op
het LAN als smtp relay gaat gebruiken.. Anyway, als dit alleen als smtp
relay voor de thuis-PC is bedoelt en Hans een vast IP adres heeft dan
zou ik zelfs zeggen : open de firewall *alleen* voor dat IP adres.

> * Laat een remote host testen dat je geen open relay bent

Ik geloof dat Abuse.net een aardige test heeft :
http://www.abuse.net/relay.html
't Heeft natuurlijk alleen zin als de gehele wereld deze host zou kunnen
misbruiken als smtp relay.

Gr,
Rob