[linux] Re: smtp enzo

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Ma Apr 10 15:04:31 CEST 2006

On Monday 10 April 2006 14:22, Hans Paijmans wrote:
> Het feit dat speedlinq op die sorbslijsten staat en sommige
> mails van mij dus niet aankomen, zit me niet lekker. Nu verzend
> ik vanaf deze machine hier, die ik helemaal beheer, mijn
> mail met localhost als smtp server, zo te zien zonder problemen.
> Kan ik de mail van thuis ook niet via deze machine verzenden?
>
> Heb het al geprobeerd overigens, maar dat ging niet meteen :-)
> Misschien gaatjes in de firewall prikken, maar in welke firewall,
> en waar moet het gat komen?

poort 53 natuurlijk, maar daarmee ben je er nog niet.
Je zal afhankelijk van de distro en MTA die je gebruikt ook moeten zorgen dat
jouw thuisadres als vertrouwd wordt gezien (vpn of rechtstreeks je MTA
zodanig kietelen) Mogelijk zou een userid en wachtwoord ook volstaan.

Wat je vooral wil voorkomen is dat je nieuwe mailserver ook in de sorbslijsten
terechtkomt ;-) maar wat je wil doen ('van buiten' post versturen) lijkt daar
behoorlijk op. Test het dus goed voordat je het als 'af' betitted.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra