[linux] Waarom vindt yast dit niet?

Wo Apr 12 12:15:26 CEST 2006

Na jullie antwoorden op mijn vraag over het beluisteren van classicfm
(had niet gedacht dat er hier zoveel liefhebbers van klassieke muziek
zaten ;;-)) heb ik maar geprobeerd Mplayer te installeren. Die poging
lukte niet:
sudo rpm -ivh dl/MPlayer-1.0pre7try3-4.x86_64.rpm
error: Failed dependencies:
        liblzo.so.1()(64bit) is needed by MPlayer-1.0pre7try3-4
        libmad.so.0()(64bit) is needed by MPlayer-1.0pre7try3-4
.. en nog 4 andere libs.
Van die benodigde libraries staan er vast een stel op mijn SuSE-dvd. Nou
kan ik ze alle zes met de hand proberen te vinden, maar yast kan dat
sneller en beter. Daarom denk ik dat met een zoekpad als
~/downloads /dev/susedvd

de boel geïnstalleerd zou moeten kunnen worden. Yast dacht daar anders
over. Onder yast heb ik onder "Software" "Change source of installation"
aangeklikt, en daarna onder "software source media" achtereenvolgens
onder "Status..Name..URL" de volgende twee regels ingetypt:
On	dir:///home/julien/dl//	dir:///home/julien/dl
On	SUSE LINUX Version 9.3	dvd:///

Vervolgens "Finish", en daarna de kop "Install and Remove Software"
aangeklikt. Daarna onder Search de name van de rpm die onder ~/dl staat
ingetypt (MPlayer-1.0pre7try3-4.x86_64), waarna yast ging zoeken, maar
met de uitkomst "No Results". Toen nog een keer geprobeerd met alleen
"MPlayer", en toen kreg ik libvisual-plugins te zien (als "reeds geïn-
stalleerd"), maar weer werd de mplayer uit ~/dl niet meegenomen.
Iemand een suggestie waarom dit niet wil?

bvhd

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl