[linux] Re: Waarom vindt yast dit niet?

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Wo Apr 12 12:22:38 CEST 2006

Julien Michielsen schreef:
> Na jullie antwoorden op mijn vraag over het beluisteren van classicfm
> (had niet gedacht dat er hier zoveel liefhebbers van klassieke muziek
> zaten ;;-)) heb ik maar geprobeerd Mplayer te installeren. Die poging
> lukte niet:
> sudo rpm -ivh dl/MPlayer-1.0pre7try3-4.x86_64.rpm

Julien,

Het afhandelen van dependencies moet je aan YaST (of apt of smart of
yum) overlaten. Zomaar ergens een tarbal of een rpm weghalen en
installeren is de onhandige methode. Wil je daar meer over leren. op de
LZU bijeenkmst van 6 mei (te Utrecht) gaan we het onderwerp 'installeren
van software' behandelen.

Verder:
Multimedia in Suse wordt expres kreupel meegeleverd en dat moet je van
een andere bron installeren (packman). Gewoon via YaST. Zie hieronder
voor de verdere uitleg:

Zie voor de basisuitleg:
http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178/42/

Zie voor alle beschikbare Yast sources:
http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories
Voeg in elk geval toe:
    * opensuse/distribution/SL-10.0-OSS/inst-source
    * opensuse/distribution/SL-10.0-OSS/inst-source-java
    * suse/i386/10.0/SUSE-Linux10.0-GM-Extra

en voeg hiernaast voor de multimedia (mp3's) in elk geval packman en
guru toe!
Zie voor extra uitleg betreffende die laatste 2 sources:
- http://www.links2linux.de/ (verwijst verder naar PackMan)
- http://linux01.gwdg.de/~pbleser/ (guru)

Peter