[linux] Re: CD's brander gevoelig voor filenamen?

Za Apr 15 10:22:08 CEST 2006

Aldus schreef Hans Rood op Sat, Apr 15, 2006 at 02:00:10AM +0200:

Ik heb inderdaad wel eens meegemaakt dat een OS uit Redmond vrolijk
alle files kon kopiëren, behalve ééntje genaamd CDROM.SYS.

> CD's branden is mijn hobby niet, is nu weer mislukt.
> Bij controle vind K3B drie keer dezelfde fout:
> "Kan de file winteravond_causeriën niet openen"
> Drie keer dezelfde file op verschillende media en verschillende
> snelheden. De file is daarna met less prima te lezen. Op een ander
> systeem vind ik met dd of sum ook geen leesfouten.

Het moeilijkste is om een file te maken met een non-ASCII naam. Niet-ASCII
tekens worden door de ISO9660 standaard uiteraard niet ondersteund, evenmin
als kleine letters, maar sommige OS-sen kunnen non-standaard CD-ROMS toch
wel lezen.

Als je namen langer dan 8+3 tekens wilt gebruiken, geef je aan mkisofs
opties mee om de Rock-Ridge extensions te gebruiken (Unix), of Joliet
(Microsoft), of HFS (Apple) (evt. alle drie tegelijk).

> Vraagje: Kan het aan die naam liggen, ev. in combinatie met UTF-8
> encoding?
> Vraagje 2 Uit het log krijg ik de indruk dat ik beter als root kan
> branden, klopt dat?

Met 'sudo' zou je eventueel ook als non-root user kunnen branden.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
      _----_