[linux] Re: Europees Computer Rijbewijs

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Vr Apr 21 21:20:26 CEST 2006

Op vrijdag 21 april 2006 15:48, schreef Cecil Westerhof:

> Dus niet, ze moet het dus met Microsoft Office en PowerPoint gaan
> doen. Dus de MicroSoft variant is nog steeds springlevend.
Ik kan er bijna niets meer van vinden.

> Alleen de
> OpenSource variant is ter ziele. Ligt hier niet een schone taak voor
> een paar enthousiaste NLLGG'ers?

Uit de FAQ van ECDL.nl:
===========quote de faq ========
·  Voor welke softwarepakketten zijn er ECDL examens?

De ECDL module-examens worden afgestemd op de vraag uit de markt. MS
Windows en Office zijn de in Nederland meest gebruikte
softwarepakketten (zo'n 98%).
===========unquote de faq ========

Zij willen daar best wat aan doen maar dan moet het commercieel
verantwoord zijn...

Je kunt het niet zelf:
1 ecdl.nl is erkend door de moeder-ECDL in Ierland. Daar kun je niet
omheen.
2 een cursusje maken met lesmateriaal is niet zo moeilijk: Alle
gedetailleerde cursusdoelen zij een-opeen te vertalen naar identieke
vaardigheden in OOo en KDE. Het problem vormt de examens. Die worden
real-time afgenomen, je bent dus echt met Word etc. bezig. Misschien
lukt het als Novell klaar is met zijn VisualBasic voor OOo. Ik heb no'n
vermoeden (maar iet meer dan dat) dat die examens dan redelijk
makkelijk te porten zijn. Maar een-en-ander is zo ingewikkeld dat ze
zelf ook nog op WIN98 zitten. Conversie was niet commercieel
verantwoord:)
3 Die examens worden door een erkend Nederlands pedagogische instituut
vervaardigd, voortdurend getest en goedgekeurd door die jongens in
Ierland. Daar komt dan ook nog de geheimhouding van examens bij. Kortom
je kunt hier niet zomaar aan beginnen, hoe leuk ik dat ook zou vinden.

Op het het zijn vooral de italianen bezig met OSS en ECDL maar veel
resultaat heb ik daar nog niet gevonden.

********Maar Europa staat achter OpenSource én achter het ECDL, je hebt
dus een sterk punt als je vraagt om examens met OpenSource
kantoorsoftware.*******

Het is dus denkbaar dat je een examen en cursusmateriaal ontwikkelt voor
om te beginnen één onderdeel (wordprocessing? KDE?) en daarvoor in
Ierland of in Brussel erkenning eist. De leerdoelen kan je van ECDL
copieëren, lijk me: een europese standaard mag toch niet copy-righted
zijn:)). Misschien is de dreiging al genoeg om je doel te bereiken,
misschien is wat concurrentie voor de monopolist heel heilzaam. In
ieder geval in de ogen van Brussel.

Wie doet er mee? het zal een hele klus worden.

hansr