[linux] Re: Europees Computer Rijbewijs

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Apr 23 16:00:41 CEST 2006

Hans Rood schreef:
> [...]
Volgens mij is alleen het testen MS-centric.
De syllabus is 'leveranciers onafhankelijk'
zie http://www.ecdl.com/main/index_old.php

> Ik kan er bijna niets meer van vinden.

http://www.ecdl.nl/

Bedreigender vind ik dit (de uitwerking ervan voor ons lagere onderwijs):
http://www.toets-it.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=23
Jong geleerd en geëist is oud gedaan.

> Uit de FAQ van ECDL.nl:
> ===========quote de faq ========
> ·  Voor welke softwarepakketten zijn er ECDL examens?
>
> De ECDL module-examens worden afgestemd op de vraag uit de markt. MS
> Windows en Office zijn de in Nederland meest gebruikte
> softwarepakketten (zo'n 98%).
> ===========unquote de faq ========
>
> Zij willen daar best wat aan doen maar dan moet het commercieel
> verantwoord zijn...
>
> Je kunt het niet zelf:
> 1 ecdl.nl is erkend door de moeder-ECDL in Ierland. Daar kun je niet
> omheen.

Volgens deze:
http://www.ecdl.com/main/faq.php#57
Moet je jezelf accrediteren bij het Exin.

Maar je kan natuurlijk ook jezelf laten accrediteren door elk ander
instituut.
de ECDL verwijst uiteindelijk naarhet UCLO (Universitair Centrum
Lerarenopleidingen) in Groningen.

Maar wat let iemand om bij de Universiteit in Utrecht een accreditatie
te halen.
Als het maar beter is en je flink veel marketing kan bedrijven.....

> 2 een cursusje maken met lesmateriaal is niet zo moeilijk: Alle
> gedetailleerde cursusdoelen zij een-opeen te vertalen naar identieke
> vaardigheden in OOo en KDE. Het problem vormt de examens. Die worden
> real-time afgenomen, je bent dus echt met Word etc. bezig. Misschien
> lukt het als Novell klaar is met zijn VisualBasic voor OOo. Ik heb no'n
> vermoeden (maar iet meer dan dat) dat die examens dan redelijk
> makkelijk te porten zijn. Maar een-en-ander is zo ingewikkeld dat ze
> zelf ook nog op WIN98 zitten. Conversie was niet commercieel
> verantwoord:)

Het is dat ik me niet wil laten misbruiken door een commercieel instituut.
Maar de zaak voor hen omzetten naar openoffice moet toch ook betaald kunnen?
Mogen ze zelf de slag naar WOrd maken (of een lekkere oude versie van Word)
W98 lijkt me niet zo lang meer houdbaar.

> Wie doet er mee? het zal een hele klus worden.

Ik zou wel achter dat toets-it aan willen zitten.