[linux] Re: ADSL en default route (Aanvulling)

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Do Aug 3 10:41:40 CEST 2006

Op 3-8-06 heeft Roeland Th. Jansen<bengel op grobbebol.xs4all.nl> het
volgende geschreven:

> mij bekruipt het gevoel dat het makkelijk kan maar dat je in een SM bui
> bent ofzo.... ;-)

Mij af en toe ook. Ik heb iets werkends maar dat verbruikt meer stroom
en kent geen OpenVPN (en achter deze firewall heb ik het nog niet aan
de praat gekregen).

> Wat wil je precies en waarom. en kan het niet sneller, makkelijker,
> beter... ?

Wat ik wil:
Ik wil een moderne Firewall distributie (met OpenVPN ingebaken, omdat
dit lijkt te werken als ik achter een proxy zit) gebruiken op een oude
deskpro desktop (PII 450 met 512 Mb). Als ik een oude distributie
(lees in dit geval even IPcop 1.4.10 en MNF) gebruik dan heeft deze
geen moeite met het DHCPOFFER dat ik met een dhcp client ontvang via
de speedtouch in DHCP-spoof (lees: dit gaat al goed en nagenoeg zonder
problemen sinds 2002!). Distributies die gebruik (lijken te) maken van
de 2.6 kernel weigeren het DHCPOFFER in z'n geheel te verwerken
(vooral het gateway verhaal), alleen het IP-nummer wordt verwerkt.
Achteraf kan ik dat wel corrigeren (en dus eventueel scripten) maar
dat is omslachtig en misschien niet helemaal wenselijk en wat gebeurd
er als er iets niet standaards gebeurd.

Om nu te voorkomen dat ik met een willekeurige distributie dagen aan
de slag ben om iets vergelijkbaars te krijgen als Endian en MNF2 wil
ik dus gewoon een standaard distributie gebruiken die de juiste
functionaliteit al in zich heeft (makkelijker, beter en sneller).

Alleen ik blijf dus zitten met het feit dat de DHCP mode op de netwerk
kaart aangesloten op het ADSL modem (en volgens mij maakt het nu niet
uit of het sip_spoof, dhcp_spoof of wat dan ook is, en welk merk dan
ook)  niet werkt doordat de gateway niet op het subnet zit van het
toegewezen IP-nummer. Natuurlijk kan ik ertoe besluiten om een
router/firewall/ADSL-modem aan te schaffen die dit werk doet (is ook
snel) maar dan heb ik toch niet het gevoel dat ik zelf grip heb op de
zaak (moet toegeven dat dit probleem ook niet echt een warm gevoel
geeft ;-) ).

Op dit moment kan ik dus:
1. Scripten (niet ideaal maar als het werkt?)
2. Oudere distributie kiezen met OpenVPN (kan op zich met IPcop 1.4.10
en deze heeft niet het DHCP probleem)
3. Blijven wekren met de firewaal die ik heb (en niet alles kunnen wat ik wil)
4. Wachten op een wonder dat het probleem opgelost wordt.
5. Misschien toch met een standaard distributie bezig en deze dan zo
tunen (en RPM's voor zoeken) dat het kan wat ik wil.

En ik kan me echt niet voorstellen dat ik alleen sta met deze
uitdaging maar echt veel is er niet te vinden via Google hierover (en
al nergens een oplossing, buiten scripten om dan).

Overigens ben ik er met Endian tegenaan gelopen en heb ik nog geen
bewijs dat ik de OpenVPN instellingen van dit pakket goed aan de praat
kan krijgen.......

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman