[linux] Re: ADSL en default route (Aanvulling)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Aug 3 16:18:51 CEST 2006

On Thu 03 Aug 2006, Marc Fellman wrote:

> Ik gebruik op de onveilige interface (RED bij een aantal distributies,
> WAN bij andere) DHCP om het IP nummer te verkrijgen. Dit is weliswaar
> een vast nummer maar aan de andere kant zo werkt(e) het al goed de
> afgelopen jaren. De speedtouch staat daarvoor ingericht in DHCP-spoof
> mode. De externe netwerkkaart krijgt daarmee gewoon het IP-nummer dat
> ik van XS4ALL heb gekregen. Dat werkt ook nog steeds! Het is een
> 213.... nummer. Echter met het DHCP offer wordt ook de gateway
> meegegeven. En dit is een 195..... nummer. Dat is dus voor de nieuwe

Da's dus gewoon niet goed...

> clients/kernels het probleem, die accepteren dat niet. Dit is ook niet
> hard in te voeren (en ik weet dan ook niet zeker of ik dezelfde
> gateway blijf houden). Volgens mij werkt de speedtouch ook met DHCP om
> deze informatie te krijgen en wordt het IP nummer uitgedeeld op basis
> van de login.

Nee, de speedtouch krijgt dat via PPP ofzo. Met een PPP verbinding is
het helemaal niet raar dat de andere kant van de link in een heel ander
netwerk zit, daar is het nu eenmaal een pointopoint verbinding voor.

> Voor alle duidelijkheid dus het gaat om de externe routing.

Da's wel duidelijk ja.

Paul Slootman