[linux] Re: ADSL en default route (Aanvulling)

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Do Aug 3 15:46:29 CEST 2006

Op 3-8-06 heeft Paul Slootman<paul+nospam op wurtel.net> het volgende geschreven:

> [...]
> speedtouches. Ik zou wat anders aanraden, zo'n zyxel bijvoorbeeld
> (niet dat ik daar ervaring mee heb, althans recent dan, maar dat kan
> nooit slechter zijn dan die speedtouches :-)

> Wat ik niet snap is waar je nou precies DHCP mee doet. XS4all deelt toch
> geen IP nummers uit met DHCP? Als je het met de modem doet, dan zou de
> default route naar de modem moeten wijzen, wat dan toch wel in je lokale
> netwerk zou liggen lijkt mij.  Ik heb geen concrete IP nummers gezien
> (althans niet dat ik het mij kan herinneren), dus het is moeilijk te

Ik gebruik op de onveilige interface (RED bij een aantal distributies,
WAN bij andere) DHCP om het IP nummer te verkrijgen. Dit is weliswaar
een vast nummer maar aan de andere kant zo werkt(e) het al goed de
afgelopen jaren. De speedtouch staat daarvoor ingericht in DHCP-spoof
mode. De externe netwerkkaart krijgt daarmee gewoon het IP-nummer dat
ik van XS4ALL heb gekregen. Dat werkt ook nog steeds! Het is een
213.... nummer. Echter met het DHCP offer wordt ook de gateway
meegegeven. En dit is een 195..... nummer. Dat is dus voor de nieuwe
clients/kernels het probleem, die accepteren dat niet. Dit is ook niet
hard in te voeren (en ik weet dan ook niet zeker of ik dezelfde
gateway blijf houden). Volgens mij werkt de speedtouch ook met DHCP om
deze informatie te krijgen en wordt het IP nummer uitgedeeld op basis
van de login.

Voor alle duidelijkheid dus het gaat om de externe routing.

Voorlopig ga ik over op IPcop 1.4.10 heb ik besloten (deze heeft VPN
en dat heb ik aleeens werkend gekregen). Daarbij werken de huidige
instellingen van de Speedtouch (zonder extra acties mijnerzijds). De
komende week ben ik vrij en dan ga ik er eens goed over nadenken wat
ik wil (en hoe).

Overigens heb ik eigenlijk zelden een probleem met een dode verbinding
in de huidige configuratie. Als ik me moedig genoeg voel zal ik
SIP_spoofing proberen maar tot voor kort was ik best tevreden over
mijn configuratie.

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman