[linux] Re: XEN ervaring?

Michiel Piscaer Michiel op piscaer.com
Za Aug 5 17:50:15 CEST 2006

> Hoi,
>
> Ik ben aan het kijken naar XEN om met meerdere virtuele machines
> niet te
> hoeven overgaan tot de aanschaf van veel extra hardware.
>
> Ik heb al de standaard documentatie gelezen maar ben niet echt
> happy met
> een paar zaken.
>
> Zo wordt geadviseerd om maar een zooi directories te klonen van
> domain 0
> naar een nieuw domain om zo een OS in te richten. Ik wordt daar niet
> enthousiast van. Ik voorzie dat de subtiele zaken als package managers
> [...]

De reden van dat je nergens via een installatie programma een domain
kan installeren is dat je niet langs een bios of andere soort post
instructies gaat. De Kernel wordt geladen, waarna de rest van de boot
sequence langs gaat (Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld vmware).
Wat je normaal doet is bijvoorbeeld via debootstrap waarbij je een
filesystem een debian op installeert. Als je klaar bent laat je de
kernel in dom0. Ook is het mogelijk om een image te downloaden waar
al bijvoorbeeld debian opstaat. Zoals http://jailtime.org/lib/exe/
fetch.php?cache=cache&media=download%3Adebian%3Adebian.
3-1.20060209.img.tgz deze image is te vinden op http://jailtime.org/.
Hier zijn dan ook meerdere images te vinden. Zoals centos, Fedora en
Gentoo.

Om een domain 0 te copieeren naar een image kan ik me goed
voorstellen dat je daar niet blij van wordt, maar zoals je ziet zijn
er ook andere wegen die naar rome leiden.

Op internet zijn meerder handleidinge te vinden over het installeren
van een guest OS in XEN.

GR. Michiel