[linux] Re: Ubuntu met een 1024Mb videokaart

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Zo Aug 13 00:08:42 CEST 2006

On Sat, 12 Aug 2006, Roeland Th. Jansen wrote:

>dat zou een optie kunnen zijn inderdaad.

>Precies. Ik denk dat het bij voorbaat verloren is met dat soort spul.

Klein maar belangrijk detail: Hans had het niet over een familie PC.
Het gaat om een club oud-techneuten die alleen maar de beschukking heeft
over verouderde hardware.
Met de genoemde grafische kaart zal daar ook geen windows XP op draaien
met alle animaties en andere toeters en bellen ingeschakeld in 1280x1024
resolutie en 32 bits kleuren.

Het lijkt me een groep die de beperkingen van hun harware begrijpt. Als
zij met die beperkingen windows draaien dan moeten zij ook Linux kunnen
draaien met vergelijkbare prestaties.
Maar bij de keuze van de Linux distributie (en versie) moet je er wel
rekening houden dat je oude hardware hebt. Houd er rekening mee dat de
kernel in de loop van de tijd steeds groter geworden is. X idem.
Bedenk dat gnome en kde resources vreten. Op zo'n systeem moet je gewoon
een stapje terug doen, dat doe je met windows immers ook al.

En als je toch de mooiste, glanendste, laatste versie van een distributie
in zo'n machine stop dan moet je niet verbaasd zijn als er geen drivers
meer in zitten voor hardware waarop die distributie toch maar marginaal
zou draaien. Als die drivers er al in zitten dan is het nog maar de vraag
of de autodetectie van hardware er ook mee om kan gaan.

Op zo'n systeem moet je een distributie zetten uit de tijd dat de
betreffende hardware gangbaar was (of hooguit van een paar jaar daarna).
En misschien werkt het dan niet "out of the box" en moet je zelf nog
wat configureren. So what? Dat deed je een paar jaar geleden toch ook?
Als je dat goed weet te brengen dan kan dat voor een club techneuten
zelfs een aanbeveling zijn in plaats van een belemmering.  :-)

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein