[linux] Re: Ubuntu met een 1024Mb videokaart

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Aug 13 20:43:01 CEST 2006

On Sun, Aug 13, 2006 at 01:57:53AM +0200, Hans Rood wrote:

> Dat ga ik doen, maar ik snap het nog niet. Misschien toch die vaste
> kloktijden??

De meeste kaarten met 1 MB geheugen zijn toch wel ouder dan 8 jaar.
Ik schat even dat de meeste kaarten met een vaste dotclock veel ouder
zijn. Die vind je waarschijnlijk niet in PCI-varianten.

Tegenwoordig geef je een range op van frequenties waarbinnen een videokaart
beeld geeft. Vroeger had je een vast aantal freuenties waarmee een kaart
beeld kon geven. Alleen bij samengeraapte systemen heb je nog een kans
er een tegen te komen denk ik.

Zelf had ik er een handje van om soms maar een oude videokaart in een
server te drukken omdat er toch geen gebruik van wordt gemaakt. Dergelijke
systemen moet je dan ook niet gaan gebruiken met X.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver