[linux] Re: goedkope energiezuinige computer

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Aug 20 11:44:07 CEST 2006

On Sun, Aug 20, 2006 at 10:39:34AM +0200, Daniel C. von Asmuth wrote:

> De Duitse c't heeft pas een review gedaan over een PC die slechts 11 W
> verstookt. Hun conclusie was dat het ding nogal langzaam draait met Win XP.

Energieverbruik neem ik zelf altijd met een korreltje zout. Over het
algemeen kun je moeilijk inschatten wat dit gaat worden omdat vaak gegevens
ontbreken. Fabrikanten zetten die meestal niet op hun website (slechte zaak).
Uitzonderingen zoals Papst (ventilatoren) bevestigen de regel. Papst richt
zich uberhaupt meer op professionals en professionele hobbyisten.

Voor Epia's hebben mensen eens wat info inzichtelijk gemaakt:
http://www.epiacenter.com/powersim/powersim_v2/epiasimulator_v2.htm

Geeft een leuke indicatie van de benodigde voeding. NB een harde achijf
verbruikt natuurlijk alleen veel energie bij het opspinnen (3.5"), daarna
zal het misschien 2x zoveel zijn als een 2.5" schijf...

Dat komt niet terug in de simulator.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver