[linux] Re: goedkope energiezuinige computer

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Aug 21 08:10:28 CEST 2006

"Aart Koelewijn" wrote:
> [...]
[...]
> Er zijn modems/routers waar je
> een extra harde schijf aan kunt hangen (USB) die vanaf het interne
> netwerk, maar als je de permissies goed zit ook van buiten benaderbaar
> is. Met mijn FBF 7170 zou zo iets moeten kunnen, ik meen dat de harde
> schijf als een soort ftp server kan werken.
>
> Nou is zo'n FBF 7170 een vrij duur apparaat, maar FBF + harde schijf is
> al snel goedkoper, energiezuiniger en stiller dan een pc. Je zult even
> op de AVM site moeten kijken voor specificaties.
>
> NB. de FBF is geheel in Linux geprogrammeerd.

Via /. ( http://hardware.slashdot.org/hardware/06/08/20/2126253.shtml )
komt ik op een brij van veel reclame met weinig content
( http://www.tweaktown.com/reviews/939/asus_wl_700ge_router_download_torrents_with_pc_turned_off/index.html )
waar ik iets lees over de Asus WL-700gE Wireless Router met
160 GB ingebouwde IDE-disk. Mmmm...

Ik check de specificaties op
http://www.asus.nl/products4.aspx?modelmenu=2&model=979&l1=12&l2=43&l3=0
en zie dat het apparaat gevoed wordt met 12 V, max 3A. Klinkt als ongeveer
36 W, ofwel < 1kWh per dag, a ruwweg 10 eurocent / kWh is dat EUR 36 / jaar.

Op http://tweakers.net/pricewatch vind ik een prijs voor dit apparaat van
tussen de 236 en 278 euro + verzendkosten.

Bij de downloads op de webstek van Asus zie ik - zeer prominent - voor
dit apparaat staan:

| GPL source code for firmware version 1.0.4.2 and related tool package.
| This product includes copyrighted third-party software licensed
| under the terms of the GNU General Public License. Please see
| The GNU General Public License for the exact terms and conditions
| of this license. All future firmware updates will also be accompanied
| with their respective source code on our web site.
| Note that we do not offer direct support for the distribution.

(616 MB, update 2006-08-01)

Mmmm, klinkt interessant. Zou dat mogelijk een antwoord kunnen zijn op de vraag?
Als bijkomend voordeel heeft het aparaat een ingebouwde 4-poorts 10/100 switch.
Dan is mogelijk meteen het probleem van het aankoppelen van de ouderlijke
PC opgelost?

--Peter Fokker

--
Doe mee aan de marktwerking in de Nederlandse spelling:
koop het Witte Boekje in augustus 2006 - http://wittespelling.nl