[linux] Re: goedkope energiezuinige computer

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Ma Aug 21 10:48:56 CEST 2006

Op ma, 21-08-2006 te 08:10 +0200, schreef Peter Fokker:
> [...]
>
> Via /. ( http://hardware.slashdot.org/hardware/06/08/20/2126253.shtml )
> komt ik op een brij van veel reclame met weinig content
> ( http://www.tweaktown.com/reviews/939/asus_wl_700ge_router_download_torrents_with_pc_turned_off/index.html )
> waar ik iets lees over de Asus WL-700gE Wireless Router met
> 160 GB ingebouwde IDE-disk. Mmmm...

 Ik doelde zelf op de Friz!BoxPhone WLAN 7170. Ik heb hem via mijn vaste
winkel 2 maanden geleden besteld voor Eur. 235. Geschikt voor Annex A en
Annex B, 4 ethernet poorten, WiFi, VOIP (heb er mijn Siemens Gigaset op
aangesloten en bel sindsdien vrijwel alleen via VOIP met mijn oude
Siemens draadloze telefoons) Dat ding heeft ook en USB poort waaraan tot
3 apparaten kunnen worden aangesloten, b.v. harde schijven of een
printer. Bij mij werkt hij, op een ISDN aansluiting, perfect. Heb alleen
(nog) niets aan die USB ansluiting hangen.

Heb gisteren nog even op de site van de fabrikant gekeken,
http://www.avm.de/ en die harde schijf(ven) is/zijn ook van buiten het
interne netwerkje te benaderen (als je dat zo hebt ingesteld) met, als
ik me niet vergis ftp://ftpuser:Password@[IP|domeinnaam] Een bezwaar kan
zijn dat er, voorzover ik kan nagaan, maar 1 Password is in te stellen
met de standaard gebruikersnaam ftpuser. Ik kan me daarin vergissen,
want zo nauwkeurig heb ik niet gekeken.

Voordelen naar mijn idee: als het bij jouw helemaal fout loopt en je
geen internet verbinding meer hebt, kun je bij je ouders zo die harde
schijf loshalen en mee naar huis nemen. Of je kunt een laptop meenemen
naar je ouders en dan via WiFi of ethernet de inhoud van die harde
schijf kopieren naar je laptop, of op de harde schijf een
fotoverzameling zetten die je deelt met je familie. Je back-up heb je
natuurlijk ge-encrypt, het kan dan weinig kwaad als je familie er bij
kan. En je kunt er natuurlijk ook een back-up van de computer van je
ouders op zetten, als daar dan eens wat mee fout gaat heb je het ook
snel weer werkend.

Naar mijn idee is dit een hele goede oplossing voor je probleem en biedt
bovendien nog een boel extra, waar je nu mischien nog geen behoefte aan
hebt maar dat in de nabije toekomst weleens erg handig kan blijken te
zijn.

Aart